Przejdź do treści
Aktualności

Droga w przyszłość: Nowe spojrzenie na branżę transportową w 1. kwartale 2023 r.

W oparciu o zarządzane przez nas dane oraz ocenę dotyczącą pierwszego kwartału zauważyliśmy trend polegający na tym, że firmy coraz bardziej skupiają się na kontroli stanu zapasów magazynowych.

W oparciu o zarządzane przez nas dane oraz ocenę dotyczącą pierwszego kwartału zauważyliśmy trend polegający na tym, że firmy coraz bardziej skupiają się na kontroli stanu zapasów magazynowych.

1. Przepełnione magazyny

Skupienie firm na kontroli stanu zapasów magazynowych może świadczyć o tym, że podejmują one działania mające na celu ograniczenie stanu zapasów, co może z kolei wynikać z przeszacowania popytu. To może skutkować obniżeniem produkcji i spadkiem zapotrzebowania na usługi transportowe, co miałoby negatywny wpływ na naszą branżę.

2. Wzrost kosztów związanych z zapasami bieżącymi

Firmy mogą mieć nagromadzone zapasy nabyte po wyższych cenach w ostatnim kwartale zeszłego roku w nadziei na dalszy wzrost cen, który jednak nie nastąpił, co może skutkować obniżeniem marży za pierwszy kwartał bieżącego roku. Może to jednak wskazywać także na to, że firmy oczekiwały większego popytu w nadchodzących miesiącach i dlatego płaciły wyższe ceny, aby zapewnić odpowiedni poziom bieżących zapasów.

3. Niższy popyt

Niechęć konsumentów do dokonywania zakupów ze względu na niepewność na rynkach światowych może skutkować niższym popytem na usługi transportowe, zwłaszcza w przypadku towarów innych niż niezbędne. Może to mieć znaczący wpływ na branżę, ponieważ w dużej mierze opiera się ona na wydatkach konsumentów, które napędzają popyt na usługi spedycyjne i transportowe.

Ogólnie rzecz biorąc, najważniejsze trendy występujące w pierwszym kwartale, które mają wpływ na europejską branżę transportową, obejmują kontrolę stanu zapasów magazynowych, potencjalnie zawyżone ceny zapasów zakupionych w ostatnim kwartale ubiegłego roku oraz brak zdecydowania konsumentów do dokonywania zakupów z powodu niepewności gospodarczej. Tendencje te nie zostały zaobserwowane we wszystkich branżach, ponieważ bieżąca sytuacja gospodarcza nie ma takiego wpływu na niektóre produkty i rynki. Jednak na poziomie makro, biorąc pod uwagę wzajemne powiązania dotyczące branży transportowej, czynniki wpływające na jeden rynek prawie zawsze mają wpływ także na inne rynki.


Tło góra Tło dół